خواص زیتون تلخ
زیتون به اینگلیسی (Olive) نام دارد و نماد صلح و ثروت است. تقریبا 20 نوع از آن در دنیا شناخته شده است. البته مردم ایران تنها با 10 تا 12 نوع از این میوه آشنایی دارند. کشورهای حوزه مدیترانه مانند اسپانیا, ایتالیا و یونان مهمترین کشورهای تولید کننده زیتون به شمار می آیند. در ایران مهمترین استان های تولیدکننده زیتون به ترتیب گیلان, زنجان, کرمانشاه, مازندران و قزوین می باشند. زیتون در ایران, با نام “رودبار” عجین شده است و ایستگاه تحقیقات زیتون طارم مهمترین ایستگاه تحقیقاتی زیتون در ایران است. پیش از این تصور میشد کشت زیتون در طارم و رودبار قدمت 800 ساله دارد اما کشفیات باستان شناسی در تپه باستانی کلورز رستم آباد بیانگر این است که کشت زیتون به بیش از دو هزار سال پیش باز میگردد.

زیتون کال و تلخ سمی است!

اغلب زیتون هایی که شما میبینید به عنوان زیتون کنسروی و زیتون شور که در کارخانجات فرآوری میشود از انواع کال و سبز رنگ بوده و به هیچ عنوان سمی نیستند. در صورتی که فرد بتواند زیتون را به صورت تلخ و شیرین نشده مصرف کند میتواند از خواص آنتی اکسیدانی و درمانی آن بهره مند شود اما چون به دلیلی تلخی بیش از حد مصرف آن گاهی غیر ممکن است و فقط برخی پرورش دهندگان زیتون آن هم به مقدار خیلی کم میتوانند از آن مصرف کنند.

زیتون شکسته، روغن‌گیری شده است!

زیتون های ریز و درشتی که در بازار به عنوان زیتون شکسته فروخته میشود نه تنها روغن کشی نشده ان, بلکه با مقایسه با انواع شکسته نشده, یک مزیت دارند. برای اینکه زیتون به خوبی تلخی زدایی و شیرین شود پس از شست و شو آن را با ضربه شکسته میکنند تا آب نمک بهتر وارد بافت زیتون شود و با وارد شدن بیشتر آب نمک, زیتون تا حدودی تخمیر شده و بر خواص تغذیه ای آن افزوده میشود.

با شکسته شدن زیتون روغن آن از زیتون خارج نمیشود. روغن تنها در صورتی از زیتون خارج میشود که میوه آن کاملا تحت فشار قرار گرفته و یا له و تفاله شده باشد. ضمن اینکه زیتون مناسب برای روغن گیری باید کاملا رسیده و از رنگ سبز تغییر کرده و متمایل به بنفش پررنگ شود. در حالی که زیتون کنسروی و شور شکسته کال و به رنگ سبز روشن است.

مزاج زیتون گرم است

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

روغن زیتون, التیام دهنده دردها

روغن زیتون خاصیت ضدالتهابی دارد و التیام دهنده برخی از انواع دردهاست و می‌توان از آن برای گرم کردن و ماساژدادن مفاصل دردناک استفاده کرد، اما این که می‌گویند زیتون می‌تواند جایگزین مسکن‌های ضد درد و ضدالتهاب باشد صحت ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید