عشایر-کشور

نمایشگاه عشایر و روستاییان

حضور جناب آقای عرب رئیس اسبق شورای ملی زیتون ایران از غرفه شرکت زیتون حاج صفری و پسران اصل در سومین نمایشگاه توانمندی های روستائیان و عشایر کل کشور (نمایشگاه بین المللی تهران)

 

تعریف جامعه هدف : جامعه هدف در این نمایشگاه آحاد مردم بویژه جامعه شهری ،‌ تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ، سرمایه گذاران ، اصناف و تجّار می باشد .

بخش های نمایشگاه و جزییات طرح

این نمایشگاه از ۱۴ بخش به نام های نمایشگاه معرفی توانمندیهای روستایی شهرستانی و استانی ، نمایشگاه نوآوری ها و ایده های نو ، روستای نمادین ، چادرهای عشایری ، نمایشگاه عملکرد دستگاه ها و سازمان ها ، سرزمین ما ، بخش بین الملل ،نمایشگاه عرضه تولیدات و محصولات ، کارگاه آموزشی ، نمایشگاه عکس و فیلم، محوطه بازی کودک ، سن مراسم آیینی ، چایخانه و سفره خانه سنتی تشکیل گردیده است. پلان جانمایی و ترتیب بخشها بر اساس فضاها و سالن های تحویل شده مشخص می گردد.

– نمایشگاه معرفی توانمندی ها و ارائه محصولات روستایی و عشایری استانی :”

این بخش به صورت غرفه بندی بین ۳۱ استان تقسیم شده و هر استان نیز به غرفه هایی جهت معرفی عملکرد شهرستانی ، معرفی روستای نمونه شهرستان و تعدادی نیز به عملکرد استانی و معرفی مناطق گردشگری روستایی ، معرفی نخبگان و … اختصاص داده میشود.

۲- نمایشگاه نوآوری ها و ایده های نو :

در این بخش برای هر استان یک غرفه در نظر گرفته شده که در آن ایده های جدید و خلاقیت هایی که در روستاها در جهت توسعه پایدار روستایی انجام گرفته است به معرض نمایش گذاشته می شود. این بخش به توسعه فنآوری های نوین در روستاها و یا پروژه های دانش بنیان که تأثیر بسزایی در بهبود شرایط زندگی روستائیان و عشایر داشته اختصاص دارد.

۳- روستای نمادین :

این بخش با فضایی حدود ۲۵۰۰ متر مربع علاوه بر انتقال مفهوم مورد نظر به بازدیدکنندگان بر جذابیت بصری نمایشگاه افزوده و موجب جذب خانواده ها به نمایشگاه می شود.

اِلمان های مورد استفاده در این بخش عبارتند از :

خانه روستایی – رودخانه – فضای سبز – درخت – گل – تپه – احشام – تنور – چاه آب– چوپان – اهالی روستا – بوی دود و خاک – لباس محلی روستایی – سفره روستایی با محتوای

محلی و سنتی – طرح هادی روستا – موسیقی روستا – مراسم ها و آداب و سنن روستایی– خواندن نماز اول وقت – جایگاه برای نشستن مدعوین ویژه از قبیل هنرمندان و مشاهیر برای نقل خاطره و پخش تلویزیونی و …

در این بخش بازدیدکنندگان میتوانند با پوشیدن لباس محلی در فعالیت های روزمره روستائیان از قبیل پخت نان و غذا ، هیزم شکنی ، چوپانی و … و همچنین عکاسی از این رویداد با پرداخت هزینه هم خاطرات خوبی را برای خود و خانواده رقم زده و نیز با فضای روستائی بیشتر آشنا شوند و همچنین به درآمدزایی روستاییان عزیز کمک نمایند.( نمونه ای برای بوم گردی و گردشگری )

۴- ایل نمادین ( چادرهای عشایری) :

در این بخش از نمایشگاه با مسئولیت سازمان امورعشایر ایران انواع چادرهای عشایری اقوام و اقلیم های مختلف ایران و نحوه زندگی عشایر نمایش داده می شود. محصولات و تولیدات و توانمندی های خاص عشایر نیز در این بخش ارائه میگردد.

۵- نمایشگاه عملکرد دستگاه های ملی ، سازمان های مردم نهاد :

این بخش به معرفی عملکرد و فعالیت های دستگاه های اجرایی مرتبط با حوزه روستا از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون می پردازد که به صورت غرفه بندی در اختیار دستگاههای مربوطه قرار می گیرد.

۶- سرزمین ما :

در این بخش از نمایشگاه شرکت های بوم گردی به معرفی مناطق روستایی و عشایری دیدنی در سطح کشور پرداخته و صنایع مرتبط نیز تولیدات و محصولات خود را در معرض دید عموم قرار میدهند. معرفی روستاهای هدف گردشگری نیز در این بخش صورت میپذیرد. در این بخش سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه گردشگری فعالیت های خود را تشریح مینمایند.

۷- بخش بین الملل :

در این بخش به معرفی کالبد و فعالیت های روستاهای کشورهای مختلف بوسیله دکور سازی مناسب و ایجاد غرفه های متنوع پرداخته می شود. حضور انجمن های دوستی ایران و سایر کشورها یکی از ارکان مهم این بخش می باشد.

۸- حوزه معاونت توسعه روستایی ومناطق محروم کشورو ستاد برگزاری نمایشگاه:

این بخش در ورودی نمایشگاه قرار داشته و با دکور مناسب و احداث جایگاه VIP پذیرای مقامات و مهمانان ویژه می باشد.

۹- کارگاه آموزشی :

در این بخش با هماهنگی دستگاه های ذیربط دوره های کوتاه مدت آموزشی مرتبط با توسعه روستایی برگزار میگردد. همچنین در کنار آن جایگاهی برای شرح و بسط و راهنمائی بازدیدکنندگان در خصوص طرح مشارکت روستائیان در ایجاد واحدهای تولیدی مستقر در روستا و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت میپردازد.

۱۰- پنل های تخصصی با موضوع کسب و کارهای نوپا (استارت آپ ها)

در این بخش با مشارکت مراکز علمی و کارآفرینی کشور ، با تشکیل کارگاه ها و نشست های تخصصی ، کارآفرینان و عاملین کسب و کارهای نوپا ( استارت آپ ) در قالب پنل اقدام به ارائه فعالیت خود ، ایده های نو و قوت و ضعف های فعالیت ها می نمایند. هدف از ایجاد این بخش انگیزه بخشی و ارائه ایده به افرادی است که در حوزه روستایی تمایل به کارآفرینی و ایجاد اشتغال دارند.

۱۱- نمایشگاه عکس ، نقاشی و سالن پخش فیلم :

این بخش جهت اکران فیلم های مستند ، کوتاه و بلند ، ارائه و نمایش عکس و نقاشی با موضوع روستا ایجاد می گردد.

۱۲- محوطه مراسم آئینی و بازی های بومی و محلی :

در این بخش یک فضای جداگانه به همراه سِن جهت ارائه نمایشهای ورزشی و بازی های محلی و برگزاری مراسم های آئینی ایجاد می گردد.

۱۳- سفره خانه و چایخانه سنتی :

این بخش جهت پذیرایی از مهمانان در یک محیط سنتی با ارائه غذاهای محلی استانهای مختلف تدارک دیده شده که به کسب درآمد روستائیان فعال در این سفره خانه نیز کمک می نماید. دکور این بخش با الهام از سفره خانه های روستایی در مناطق مختلف کشور طراحی و اجرا می گردد. در این بخش اجرای موسیقی ، آواز و نقالی می تواند بر جذابیتهای نمایشگاه بیفزاید.

۱۴- محوطه بازی کودک :

در این بخش نحوه زندگی و فرهنگ اصیل روستایی که پایه اقتصاد مقاومتی می باشد در قالب سرگرمی، نمایش و بازی های مختلف به کودکان آموزش داده می شود.

سومین نمایشگاه توانمندی های روستائیان و عشایر کشور

دیدگاهتان را بنویسید