اهميت اقتصادي زیتون

درخت زیتون به دلیل مقاومت به کم‌آبی و سازگاری با خاک‌های کم‌بازده و فقیر و تولید محصول با ارزش کم‌هزینه، از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت بوده که به محصول ثروتمند خاک‌های فقیر مشهور است. درخت زیتون بیش از ۲۰۰۰ سال عمر نموده  و طول دوره باردهی اقتصادی آن، بسیار طولانی می‌باشد. روغن و کنسرو، مهمترین فرآورده‌های آن محسوب می‌شوند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی شورای بین‌المللی روغن زیتون (I.O.O.C)، میزان تولید روغن زیتون جهان در سال ۱۹۹۹ در حدود ۲۰۳۳۰۰ تن بوده است.

کشورهای ایتالیا، اسپانیا وتونس به ترتیب با تولید ۲۰۰٫۵۵۰٫۶۲۰ هزار تن روغن زیتون در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. متوسط میزان تولید روغن زیتون در ایران، حدود ۳۰۰۰-۲۵۰۰ تن می‌باشد.

همچنین در سال ۱۹۹۹، در کشورهای زیتون‌خیز جهان (بیش از ۳۰ کشور)، مقدار ۱۴۹۰۰۰۰ تن کنسرو زیتون تولید شده است. در بین کشورهای جهان، اسپانیا، آمریکا و ترکیه به ترتیب با ۳۸۰و ۵/۱۰۳ و ۱۰۰ هزار تن کنسرو، رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند. متوسط تولید سالیانه کنسرو زیتون در ایران در حدود ۶۰۰۰-۴۰۰۰ تن است. زیتون از جمله درختانی است که فوائد چندگانه داشته و تقریباً از تمام قسمت‌های آن استفاده می‌شود. مصرف میوه‌ی آن از دیرباز در بین مردم جهان متداول بوده است. میوه‌ی زیتون یکی از مغذی‌ترین میوه‌است.

اهمیت اقتصادی و کشاورزی زیتون

دیدگاهتان را بنویسید